dimarts, 20 d’abril de 2010

La xarxa de rodalia tindrà 13 noves estacions i 139 quilòmetres més


El Pla de rodalia dotarà al País Valencià de 139 km més de xarxa ferroviària fins a l'any 2020, es construiran 13 noves estacions i 10 municipis més disposaran de servei de tren. Aquest és l'acord que avui rubricarán el president de la Generalitat, Francisco Camps, i el ministre de Foment, José Blanco.

L'ampliació i millora de la xarxa de rodalia de la Comunitat suposarà una inversió de 3.955 milions d'euros. El Ministeri de Foment aportarà 3.400 milions i la Conselleria d'Infraestructures, els 555 restants. L'acord reflecteix la creació de quatre noves línies fèrries, entre elles, la connexió entre València i Alacant per la costa, i el compromís d'iniciar l'estudi de viabilitat d'una altra: de Castelló a Vinaròs. Una actuació nova serà la posada en servei d'un tren que anirà des del centre de València fins a la zona nord de la ciutat. Comunicarà l'Estació del Nord amb l'avinguda d'Aragó, la Universitat Politècnica i el Campus dels Tarongers.

La construcció del túnel passant de l'AU entre València i Castelló s'aprofitarà, possiblement, per a acollir aquesta nova traça ferroviària que correrà a càrrec del departament que dirigeix José Blanco. Cap a l'oest, la vuitcentista línia València-Bunyol-Utiel (ni està electrificada ni duplicada) disposarà d'una actuació integral entre la capital del País i Bunyol: duplicació i molt possiblement electrificació. A més, Xirivella contarà amb una nova estació. L'actual C-2, entre València, Xátiva i Moixent, es millorarà entre la capital de la Costera i el final de trajecte. El Ministeri de Foment es responsabilitzarà d'aquesta obra i també de remodelar l'estació de Moixent.

Serà la Generalitat la qual s'encarregue d'adequar una de les línies de rodalia més abandonades des de fa anys, la de Xàtiva fins a Alcoi. Dotarà a Albaida i Ontinyent de sengles estacions noves. Alacant disposarà de dues actuacions específiques per a aquesta província que recullen les reivindicacions que ja va realitzar durant la passada legislatura José Ramón García Antón quan era el conseller d'Infraestructures i va iniciar la negociació de l'acord que avui es culmina. Es tracta de la línia de rodalia del Vinalopó, la C-3 alacantina, entre Villena, Saix, Elda i Novelda, que connectarà amb la línia que actualment uneix Sant Vicent amb la capital de la província. Totes elles tindran estacions de nova planta, a càrrec del Ministeri de Foment, amb excepció de la d'Elda, que es pagarà amb fons del Govern valencià.

La segona línia que s'engegarà en la província del sud del País és la qual unirà la capital alacantina amb l'aeroport del Altet, on haurà una nova estació, Elx i Crevillent. Serà un servei de rodalia propi per a Alacant, que fins a ara comparteix la línia amb la veïna província de Múrcia. Sens dubte l'actuació més important, quant a inversió i al que suposa per a les comunicacions terrestres del País, és la prolongació de l'actual línia València-Gandia fins a Denia i Alacant. Si, llevat de la Xàtiva-Alcoi, totes les actuacions corren a càrrec del Ministeri de Foment, el tren de la costa serà una actuació conjunta entre ambdues Administracions.

La renovació d'aquesta línia partirà des de Cullera. Des de la ciutat costanera fins a Gandia es duplicarà l'actual línia ferroviària de rodalia, la C-1 que uneix València amb la Ciutat Ducal. A partir de Gandia fins a Alacant, en principi, només es preveu que hagi una desocupada amb una nova estació: Dénia. El traçat encara es troba per definir, així com les poblacions en les quals els convois facin una desocupada. El lògic seria que Benidorm, per exemple, contés amb una estació per a aquesta línia, ja que és la capital del turisme al País Valencià i una de les ciutats turístiques més importants de tota la Península.

Aquesta línia, que tant a València com a Alacant seràn la C-1, possiblement tindrà continuïtat amb els Proximitats que uniran la capital alacantina amb l'aeroport del Altet i Elx. La intenció de la Conselleria d'Infraestructures és preparar aquest corredor ferroviari perquè puguin circular els trens d'alta velocitat d'ample variable. Això suposarà que els convois puguin arribar al voltant dels 220 quilòmetres per hora de velocitat punta en aquest nou recorregut i amb això connectar la zona turística més potent del País Valencià a dues estacions AVE: la de València i la d'Alacant.

font Las Provincias